Урок 1
Найперше, що потрібно для того, щоб навчитися їздити це правильно сісти за кермо, на робоче місце водія. Важливо не стільки "вмоститися" скільки правильно все розставити. Адже з цього все починається. Якщо у вас, через декілька кілометрів німіють ноги, ломить спину, терпнуть руки, це означає, що ви з самого початку зробили щось не так. Отже почнемо. Рекомендації для легкового авто з механічною КПП.
1. Потрібно виставити сидіння водія так, щоб ліва нога ( на повністю вижатій педалі зчеплення ) була зігнута приблизно на 110° -130°. Відпустити педаль і поставити ногу біля педалі, з лівого боку або на спеціальну площадку для відпочинку ноги.
2. Виставити спинку сидіння так, щоб руки на кермі були ледь зігнутими в ліктях. Для цього кладемо на кермо зап’ястя рук ( за кермо не беремося, в районі 12 годин), якщо руки прямі або сильно зігнуті в ліктях то регулюємо спинку сидіння. Після регулювання, руки повинні бути злегка зігнуті. Руки повинні тримати кермо в районі 10 години( ліва) і 2 години( права). Потім перевіряємо чи все правильно зробили. Для цього потрібно включити найдальшу від вас передачу КПП ( в основному це -5 передача). Якщо ви за важілем перемикання передач не тягнетеся, значить все правильно.
Виставити під себе підголовник ( якщо він є).
Виставити під себе підголовник ( якщо він є).
3. Відрегулювати під себе дзеркала заднього виду. При поверненні голови ліворуч, праворуч ви повинні бачити все в дзеркалах, не нахиляючись чи підіймаючись.
Пам'ятайте, що сова крутить головою на 270° а ви повинні бачити на всі 360°
Пам'ятайте, що сова крутить головою на 270° а ви повинні бачити на всі 360°
4. Припасуватися ременями безпеки.
Ось перші ази перед початком руху...
Ось перші ази перед початком руху...
Урок 2
Тепер потрібно роздивитись навкруги. Де і що в салоні авто знаходиться.
Панель приладів, кнопочки, перемикачі і тд. Вивчити, що для чого потрібне, щоб під час руху не шукати де вмикаються двірники чи "аварійка".
Перші вправи потрібно проводити на закритому майданчику! Там де відсутні інші авто та пішоходи.
Автомобіль стоятиме на стоянковому гальмі і на 1-й або на задній передачі. Пізніше я повернусь до цього пунктику.Перші вправи потрібно проводити на закритому майданчику! Там де відсутні інші авто та пішоходи.
1. Потрібно виставити важіль КПП в нейтральне положення.
2. Запустити двигун. Подивитися на котрольно-вимірювальні прилади. Якщо все гаразд то можемо починати рух.
3. Вижимаємо педаль зчеплення і вмикаєм 1 передачу. ПОВІЛЬНО починаємо відпускати зчеплення до моменту коли авто почне рухатися. В цей момент портібно ногу на педалі притримати. Коли авто проїде 1,5-2 метри зчеплення можна відпустити.
Тепер авто потрібно зупинити.
4. Швидко і до упору вижимаємо зчеплення, плавно натискаємо на педаль гальм. Педалі тримаємо в вижатому положенні.
Процедуру рушання і зупинки повторюємо декілька раз. До отримання правильного результату і засвоєння алгоритму дій.
Але це тільки початок.
Тепер потрібно навчитися розганяти авто і переключатися на вищу передачу.
5. Вмикаємо 1 передачу і розганяємо авто, плавно натискаючи на педаль акселератора, "газ", приблизно до 20-25 км/г. Потім швидко натискаємо на зчеплення і одночасно відпускаємо педаль "газу".
6. Злегка притримуючи важіль КПП до себе, до ноги, переводимо його в положення 2. Плавно відпускаємо зчеплення і ніжно додаємо "газу". Не потрібно натискати на "газ" так як на зчеплення. Двигун автомобіля працює "безболісно" на швидкості 20-40 км/г.
Вправу повторюємо до засвоєння матеріалу.
Рушання, розгін, переключання, зупинка.
Але і це ще не все на сьогодні. Ми навчилися переключатися з нижчої передачі на вищу (1-2). Тепер потрібно навчитися переключати передачі з вищої на нижчу. Тобто з 2 на 1.
Після плавного руху авто на швидкості близько 30-40 км/г., пригальмовуємо, або відпускаємо педаль "газу"( в такий спосіб авто пригальмовує двигуном, але довше ніж, гальмуючи). Знижуємо швидкість, приблизно до 15-20 км/г., натискаємо на зчеплення і переводимо важіль КПП на 1.
Це називається послідовний перехід на нижчу передачу. Буде ще й не послідовний. Але про це пізніше.
Вправу повторюємо декілька раз. До отримання гарного результату.
Ось тепер на сьогодні все.
Урок 3
Починаємо з повторення пройденого курсу. Вмощуємося, рушаємо, переключаємось на вищу і на нижчу передачі. Зупиняємось.Тепер потрібно додати ще й повороти. Як тримати кермо ми вже знаємо. Отже прийшов час навчитися крутити кермо в різні сторони.
Пам'ятайте, що автомобіль буде їхати в той бік в який ви крутите кермо. Якщо повернути кермо праворуч то передні колеса повернуться також праворуч. І авто поїде праворуч. Якщо кермо ліворуч, то колеса ліворуч і авто ліворуч.
Для початку повернемо ліворуч. Починати краще на 1-й передачі.
1. Тримаючи кермо рівно, відпускаємо ліву руку і переводимо її, поверх правої, в положення 2-3-ї години. Одночасно правою рукою штовхаємо кермо ліворуч. Приблизно до 9-10 години. Як тільки руки дійшли до положення 2-10, захвачуємо лівою рукою кермо а правою відпускаємо. І лівою ж тягнемо кермо ліворуч. При перехваті керма, з маневром ліворуч - права рука штовхає кермо а ліва тягне.
2. Головне не тримати руки перехрещеними і не відпускати кермо одночасно обома руками. Потрібно добитися синхронності в руках. Одна штовхає поки інша переходить на перехват. Потім одна рука тягне інша перехоплює кермо для штовхання.
3. Повторюємо те ж саме в іншу сторону. Але при повороті праворуч права рука буде перехоплювати кермо поверх лівої і ліва рука буде штовхаюча а права тягова.
4. Поступово збільшуємо швидкість перехвату керма. Поперемінно, то ліворуч то праворуч. Якщо все виходить з першого разу, трішки збільшуємо швидкість авто.
Повторюємо до гарного результату.
Урок 4.
Ну ось і настав час спробувати задній хід.
Для цього нагадуємо - в який бік крутите кермо в той бік автомобіль і поїде. Іншими словами, де вам потрібно поїхати - туди і крутимо кермо. Все, як і при руху вперед.
Якщо, дивлячись у дзеркало, вам необхідно зад авто правіше то правіше і підвертаємо кермо. Якщо лівіше то і кермо в ліво. Одне з правил заднього ходу - потрібно вибрати орієнтир. На майданчику для початкового руху будуть фішки або позначений габаритний дворик. Якщо ви навчаєтесь самостійно, то потрібно вибрати для себе орієнтир. Це може бути будь що. Головне, щоб цей орієнтир вам було добре видно у дзеркало. Відстань до орієнира близько 25-30 метрів. Чим далі тим довше вам їхати. Значить краще навчитеся.
Дзеркала краще трішки опустити вниз. Для кращого огляду орієнтира.
Переконайтесь, що ваші вправи нікому не заважають і що ваше водіння буде безпечне для вас і для оточуючих.
1. Запускаємо двигун. Вмикаємо задню передачу. Вона позначена літерою R.
2. Плавно, неначе на 1-й передачі попускаємо зчеплення. Як тільки авто почне рух - "прихватіть" педаль.
Ще одне правило заднього ходу - регулюйте швидкість авто не "газом" а зчепленням. Тобто, коли авто починає швидко їхати трішки нажміть педаль. Якщо починає зупинятися, трішки відпустіть. Неначе граєтесь педаллю зчеплення.
"Майстри" скажуть - зчеплення "згорить". Так, можливо трішки "підпалиться". Але результат того вартий!
Запам'ятайте - коли їдете поволі то навіть, якщо не в той бік підвернули кермо, ви зможете виправитись. А якщо швидко рухаєтесь, (а коли відпустите педаль зчеплення повністю то так і буде) то виправити ситуацію вже буде проблемно.
3. Рухаємось прямо. Дивимось в одне із наружніх дзеркал. Наприклад ліве. Орієнтир ви повинні весь час бачити в дзеркалі. Причому інтервал від орієнтира до авто( в дзеркалі) повинен бути постійним, з невеличким відхиленням.
Що таке Інтервал, я маю надію ви вже вивчили.
Повторюємо, щоб очі, руки і ноги звикли до цього "страшного руху".
Повторюємо все те ж саме але вже по правому дзеркалу.
Тепер необхідно виставити 2 орієнтири. Щоб можна було підвертати кермо від одного орієнтира до іншого переключаючи увагу з лівого дзеркала на праве і навпаки.
На мою думку найкраще це робити на закритому майданчику. Але якщо немає такої можливості то виїжджаєте на грунтову (польову) дорогу. Там у вас буде орієнтир - трава на узбіччі. І там уже вправляєтесь у майстерності. Не забуваючи про безпеку.
Повторюємо до гарного результату.
Урок 5.
Рух з різною швидкістю. Розгін. Переключання передач у висхідному й низхідному порядку. Перехід на нижчу передачу без дотримання послідовності.
Виконання різних способів гальмування (повільне, термінове, переривчасте).
Ну от і настав час повернутися до розгону автомобіля.
Ми з вами вже пройшли розгін до 2-ї передачі. Пора вже поїхати швидше. Отже розпочинаємо рух, як зазвичай. З дотриманням всих правил. Але тепер розганяємо своє авто вище 40-45 км/г. і натискаючи на педаль зчеплення (про педаль "газу" не нагадую) переводимо важіль КПП в положення 3 передачі. Відпускаємо зчеплення і розганяємо до 50 - 55 км/г. тепер переводимо важіль на 4 передачу. Можна було б і на 5 перейти. Але так, як ви початківець то швидкість не може перевищувати 70 км/г. (а в населених пунктах не більше 50).
Тепер запам'ятайте для чого слугує кожна передача КПП:
1 - для рушання.
2 - для розгону.
3 - для обгону.
4 - для міста.
5 - для траси.
З послідовним переходом на нижчу передачу ви вже знайомі, значить займемося переключанням без дотримання послідовності. Застосовується таке переключання тоді коли ваш автомобіль сильно втратив швидкість, в наслідок гальмування, чи вже почав смикатися і "стогнати" від того, що ви забули перключитися.
Не послідовний перехід на нижчу передачу, це коли ви проминаєте хоча б одну передачу КПП. Наприклад їхали приблизно 50 км/г а тут перешкода і ви гальмуєте аж до 20. То вже немає сенсу переходити на 3-у а потім на 2-у. Ви відразу натискаєте педаль зчепелння і переводите важіль з 4-ї, на 2-у або навіть на 1-у передачу (в залежності від того, як ви пригальмували). Оце і називається перехід на нижчу передачу без дотримання послідовності. Але пам'ятайте - кожній передачі відповідає своя швидкість. Так, як і при розгоні, ви ж не переходите з 1-ї відразу на 4-у? Ось так не можна переходити і на нижчу передачу не пригальмувавши або просто не знизивши швидкість до необхідної.
Не послідовний перехід на нижчу передачу, це коли ви проминаєте хоча б одну передачу КПП. Наприклад їхали приблизно 50 км/г а тут перешкода і ви гальмуєте аж до 20. То вже немає сенсу переходити на 3-у а потім на 2-у. Ви відразу натискаєте педаль зчепелння і переводите важіль з 4-ї, на 2-у або навіть на 1-у передачу (в залежності від того, як ви пригальмували). Оце і називається перехід на нижчу передачу без дотримання послідовності. Але пам'ятайте - кожній передачі відповідає своя швидкість. Так, як і при розгоні, ви ж не переходите з 1-ї відразу на 4-у? Ось так не можна переходити і на нижчу передачу не пригальмувавши або просто не знизивши швидкість до необхідної.
Повторюємо поки є бензин і бажання.
Переходимо до способів гальмування. Є планове гальмування, різке гальмування, гальмування обертами двигуна, гальмування передачами, переривчасте гальмування і гальмування стоянковим гальмом (ручнік). І є ще один спосіб гальмування, але ми поговоримо про нього набагато пізніше.
Планове гальмування. Ви визначаєте для себе точку біля якой вам необхідно зупинитися. І завчасно знижуєте швидкість, навіть переключаючись на нижчу передачу. зчепелення, гальмо і все. Ви стоїте.
Термінове гальмування. Застосовується при раптовій появі перешкоди на дорозі. Нажимаєте педаль зчеплення і гальмо.
Гальмування обертами двигуна. Застосовується, в основному під час ожеледиці. Просто відпускаєте педаль "газу" і автомобіль починає знижувати швидкість.
Гальмування передачами. Застосовується, як на спусках так і під час ожеледиці. При чому гальмування обертами і передачами можна комбінувати. Але головне при гальмуванні передачами не пропускати жодної передачі. Послідовний перехід на нижчу передачу!
Переривчасте гальмування. Застосовується під час ожеледиці. В нових автомобілях є система ABS (антиблокувальна система). Це та система, яка не дає змоги колесам блокуватися, під час сильного натискання на педаль гальм. Вона блокує і відпускає колеса. Таким чином наш автомобіль залишається керованим.
У нас мова про автомобілі в яких немає такої системи. Натискаєте на педаль гальма часто, але не сильно, щоб не пустити авто юзом і комбінуєте з гальмуванням передачами. Збили швидкість і переходите на нижчу передачу. Ще збили, знову нижча передача. І так до повної зупинки.
Гальмування стоянковим гальмом. Обережно застосовується при відмові основних гальм. Чому обережно? Тому, що є велика ймовірність того, що автомобіль піде в занос.
Немає коментарів:
Дописати коментар